به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دكتر فريده حميدي، دبير علمي نخستين همايش ملي روانشناسي تربيتي در گفتوگو با ایسنا گفت: گسترش دامنه روانشناسي تربيتي در ايران اين موضوع را به رشتهاي مستقل در حوزه روانشناسي تبديل كرده است. يادگيري، يادگيرنده، معلم و عوامل بسياري كه در اين ميان نقش دارند دركانون توجه اين رشته قرار دارند.
وي افزود: معرفي راهبردهاي نوين و در نهايت ارتقاي سطح آموزش با بهرهگيري از يافتههاي پژوهشي، برقراري پيوندي موثر ميان نيازهاي واقعي و فعاليتهاي علمي و ترويج تحقيق و پژوهش، شناسايي و ارائه تحقيقات جديد تربيتي ايران، ايجاد بستر مناسب براي كاربست تحقيقات در برنامهريزيهاي آموزش و پرورش آموزش عالي، بهرهگيري مديران، معلمان و استادان از يافتههاي روانشناسي تربيتي در آموزش و معرفي نقش روانشناسان تربيتي در طراحي آموزشي و روشهاي ياددهي-يادگيري از جمله اهداف برگزاري نخستين همايش روانشناسي تربيتي است.
حميدي با اشاره به اين كه فراخوان برگزاري اين همايش از اواخر اسفند ماه سال گذشته به تمامي دانشگاهها، موسسات پژوهشي و آموزشي ارسال شد، تصريح كرد: تا پايان مهلت ارسال مقالات، ۵۰۰ مقاله علمي تخصصي از تمامي دانشگاههاي آزاد، دولتي و پيام نور در محورهايي مانند كاربرد نظريههاي رشد در آموزش، نظريههاي يادگيري و انگيزش، سبكهاي يادگيري و تفكر، راهبردهاي مطالعه، يادگيري، فراشناخت، نظريههاي آموزش و روشهاي يادگيري، تغيير رفتار و مديريت كلاس درس، سنجش و ارزيابي آموزشي، اختلالات يادگيري، روانشناسي و آموزش افراد با نيازهاي ويژه، كاربرد نظريههاي رشد و يادگيري در برنامهريزي درسي، مباني روانشناختي برنامههاي درسي، روانشناسي معلم و مشكلات و مسائل پژوهش در روانشناسي تربيتي ارائه شد كه نهايتا با انجام داوري مقالات، حدود ۱۷۷ مقاله مورد پذيرش قرار گرفت.
دبير نخستين همايش ملي روانشناسي تربيتي با بيان اينكه ۳۶ مقاله پذيرفته شده به صورت سخنراني و ۱۴۱ مقاله به صورت پوستر ارائه ميشود، خاطرنشان كرد: در اين همايش هشت كارگاه آموزشي در زمينههايي مانند هوش هيجاني و كاربرد در فرايند تعليم و تربيت، آموزش آيپد و كاربرد در روانشناختي تربيتي، آموزش ديكشنري آنلاين در يادگيري زبان انگليسي و غيره برگزار ميشود و مهمترين برنامهي اين همايش برگزاري مراسم نكوداشت استاد علي دلاور به عنوان پيشكسوت روانشناسي ايران است كه بيش از ۳۵ سال در دانشگاه علامه طباطبايي در اين زمينه مشغول به تدريس بوده است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: درصدديم كه در سالهاي آتي اين همايش را در سطوح بينالمللي برگزار كرده و ضمن شناسايي استادان و دانشمندان برجستهي روانشناسي تربيتي از برترينهاي آنها تقدير كنيم.