نماد سایت فراخوان مقاله کنفرانس، همایش، مجله و ژورنال علمی پژوهشی

انجام 4 پروژه تحقیقاتی برای شناسایی ارقام مقاوم گوجه‌فرنگی به بیماری

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج گفت: بیماری ویروسی «سرجمک» مهمترین مشکل زراعت گوجه فرنگی بویژه در مزارع باز شهرستان منوجان و سایر شهرستان‌های جنوب استان کرمان است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر مهدی آزادوار در گفت و گو با ایسنا ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: طرحی شامل چهار پروژه تحقیقاتی با اهداف شناسایی ارقام مقاوم و متحمل گوجه فرنگی به بیماری، تعیین مناسب‌ترین تاریخ کشت و خزانه‌گیری، تعیین دامنه میزبان طبیعی ویروس عامل بیماری و تعیین حشره‌کش مناسب برای کنترل حشره ناقل این بیماری (سفید بالک) با اعتبارات و سفارش سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از ابتدای فصل کشت گوجه فرنگی (مردادماه) سال گذشته در شهرستان منوجان اجرا شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج افزود: نتایج حاصل از این طرح نشان داد که تعدادی از ارقام تجاری گوجه فرنگی مقاومت بسیار خوبی در برابر ویروس عامل این بیماری دارند. تاریخ کشت و خزانه گیری به تنهایی تاثیری در کاهش بیماری نداشت اما می توان گفت که به تاخیر انداختن تاریخ کاشت تا حدودی سبب کاهش خسارت بیماری می‌شود اما در صورت استفاده از ارقام مقاوم، نصب توری ضد حشره ناقل در زمان خزانه گیری و استفاده از حشره کش مناسب در زمان خزانه گیری، خسارت ناشی از این بیماری را به صفر می‌رساند.

آزادوار تصریح کرد: نتایج حاصل از این طرح طی چندین مرحله توسط کارشناسان اجرایی، مسئولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و کشاورزان منطقه مورد بازدید قرار گرفت و توضیحات لازم توسط مجریان پروژه‌ها ارائه شد.

خروج از نسخه موبایل