بررسی رابطه بین ویژگیهای کالبد خیابانهای شهری و شاخصهای صوتی محیط در یک رساله دکتری
محققان دانشگاه علم و صنعت ایران طی پژوهشی موفق به بررسی تحلیلی رابطه بین ویژگیهای کالبد خیابانهای شهری و شاخصهای صوتی محیط شدند.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) مهندس حسن اکبری، دانشجوی دوره دکتری معماری- فیزیک ساختمان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران این پژوهش را در قالب رساله دکتری خود و با راهنمایی دکتر مصطفی عباسزادگان و دکتر منصور سپهری مقدم و مشاوره دکتر پروین نصیری ارائه کرده است.
بر اساس این رساله، خیابانها و میادین از عناصر مهم محیط شهری بوده و شرایط آکوستیکی و آسایش صوتی آنها با گسترش و احیای مراکز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. هدف از این رساله، بررسی تاثیر تغییرات معماری و طراحی شهری فرم جداره خیابانهای شهری بر انتشار صوت و ارائه راهکارهای طراحی مطلوب جداره خیابانهای شهری از منظر آکوستیکی است.
روش تحقیق در این پژوهش، ترکیبی از روش تجربی و شبیهسازی است. مرحله اول تحقیق روش تجربی است. در این مرحله ابتدا بر اساس تراز صدای زمینه ترافیک و ویژگیهای کالبدی خیابان، نمونه موردی انتخاب شده، سپس متغیرهای وابسته توسط دستگاهها و نرمافزارهای تخصصی آکوستیکی در محیط واقعی اندازهگیری شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در مرحله دوم، پس از اعتبارسنجی و روایی دادههای نرمافزار، تاثیر متغیرهای مستقل کالبدی بر شاخصهای صوتی با استفاده از راهبرد شبیهسازی مطالعه شده است.
مداخله در وضع موجود توسط راهبرد شبیهسازی و بر اساس روشهای ترکیبی حل معادلهImage source method ، Ray tracing method و قانون کسینوس لامبرت انجام شده است. در این پژوهش، ویژگیهای کالبدی همچون نسبت فاصله طولی و ارتفاعی منبع- گیرنده، میزان پیشآمدگی و پسرفتگی جدارهها، پراکنش سطوح بازتابی (فرم خط آسمان)، نسبت ابعادی خیابان، الحاقات معماری (رواق، بالکن) و ضریب جذب- پراش صوتی مصالح، به عنوان متغیرهای مستقل و شاخصهای صوتی تراز فشار صوت، زمان واخنش و زمان افت اولیه، به عنوان متغیرهای وابسته مورد مطالعه قرار گرفته است.
نتایج، بیانگر آن است که متغیرهای کالبدی همچون پیشآمدگی جدارهها، تمرکز سطوح بازتابی در وسط جدارهها، الحاقات معماری رواق و بالکن، افزایش نسبت ابعادی و کاهش ضریب جذب- پراش مصالح جداره، باعث افزایش میزان زمان واخنش، زمان افت اولیه و تراز فشار صوت در خیابانهای شهری شده است. همچنین متغیرهای کالبدی همانند پسرفتگی جدارهها، کاهش مساحت جدارههای بازتابی در وسط خیابان، کاهش نسبت ابعادی و افزایش ضریب جذب- پراش صوتی مصالح جداره، باعث کاهش میزان زمان واکنش، زمان افت اولیه و تراز فشار صوت شده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.